Wat is Mindfulness?

 

Mindfulness is een vorm van aandachtstraining waarbij je leert om beter om te gaan met dingen die nu eenmaal bij het leven horen, zoals stress, piekeren, depressie, burn-out, pijn, vermoeidheid etc.

 

Ook al besef je het misschien niet, maar Mindfulness zit reeds in ons systeem als mens ingebakken. Alleen raken we er vaak ver van weg en moeten we het dus terug wat meer oefenen. Dat doe je vnl. door te mediteren.

Zoals de meeste dingen in het leven leer je ook Mindfulness niet uit een boek, maar wel door het te doen. Net als bij sporten: hoe meer je oefent, hoe beter je wordt.

 

Mindfulness is niet alternatief of zweverig en we proberen ook niet om de verlichting te bereiken.

 

Mindfulness is wetenschappelijk onderbouwd. Het werd door de Amerikaanse onderzoeker en arts Jon Kabat-Zinn ontleent aan het Boeddhisme, maar werd volledig ontdaan van zijn religieuze en spirituele context.

 

Bij Mindfulness draait het om bewuste aandacht te geven aan gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties zonder erover te oordelen, i.p.v. van te proberen ze te verdringen (hetgeen de zaken meestal alleen maar erger maakt).

Mindfulness lost dus geen dingen op, maar gaat juist niets uit de weg. Het leert je leert omgaan met de realiteit zoals ze is en stimuleert ook je probleemoplossend vermogen.

 

Om Mindfulness te beoefenen maken we dus gebruik van meditaties. Door te mediteren kom je er al snel achter dat het in je geest zelden rustig is. Gedachten en gevoelens komen en gaan, zonder dat je daar al te veel controle over hebt. Ze lijken meestal een eigen leven te lijden en we worden er vaak in meegesleurd. Nog nooit achteraf over iets gedacht dat je er in meegezogen bent geweest en te snel (of fout) hebt gehandeld of geoordeeld? Dat je er beter wat langer over had moeten nadenken? Dat je het beter anders had aangepakt of gezegd had. Maar het was allemaal al gebeurd of gezegd nog voor je het goed en wel besefte.

 

Gedachten en emoties vertroebelen dan ook de werkelijkheid en we gaan dingen door een gekleurde bril zien. Zo ontstaan misverstanden, communicatieproblemen, stress, spijt, etc. en op den duur ook burn-out en depressie.

 

Bij Mindfulness is het de bedoeling om de stroom van gedachten gewoon op te merken, zonder te oordelen. Zo ga je meer de werkelijkheid zien zoals ze is, en verliezen nutteloze, onproductieve, pijnlijke, of zelfs kwaadaardige gedachten een groot deel van hun kracht.

​​​